در الاهیات منتظم (Systematic Theology)، اصطلاح «نوماتولوژی» به آموزۀ روحالقدس اطلاق میشود. این کلمه از دو ریشۀ یونانی شکل میگیرد: نوما (pneuma) به معنی روح (ר֣וּחַ تلفظ میشود، رُوآخ)، و لوگوس (logos) به معنی مطالعه. بنابراین، در حالت کلی «نوماتولوژی» به «مطالعۀ ارواح» و یا «مطالعۀ امور روحانی» اشاره میکند. اما در الاهیات مسیحی، نوماتولوژی معنای بسیار محدودتری دارد. این عبارت بهطور خاص به مطالعۀ «روحالقدس»، سومین شخص تثلیث اشاره میکند.
از لحاظ تاریخی، هزار سال طول کشید تا این آموزه شکل بگیرد که روحالقدس خلق نشده و یک شخصیت مجزا در الوهیت است. دلیل عمدهاش این حقیقت بود که خدا خواست تا این جنبه از شخصیت او به تدریج آشکار شود. هرقدر که خدا خود را بیشتر و بیشتر آشکار کرد، به ما فرصت داد تا فهم کاملتری از شخصیت تثلیثی او کسب کنیم. بهطور سنتی، الاهیدانانِ الاهیاتِ منتظم، تثلیث را اینگونه تعریف کردهاند:
خدا دارای سه شخص است، اما او تنها یک ذات دارد.
اصطلاح «شخص»، به معنای یک شخصیت متمایز و خودآگاه است. و اصطلاح «ذات» اشاره به هستی خدا، طبیعت بنیادی او و یا جوهرهای خداوند میکند که او از آن تشکیل شده است.
#ר֣וּחַ
#الاهیات_منتظم
#نوماتولوژی
#نداگر
خدمات مسیحی هزارۀ سوم، یک سازمان غیرانتفاعی مسیحی ایونجلیکال در سنت پروتستان است ...